In 11 stappen naar een betere organisatie

By Posted in - Lezen over beelden on februari 20th, 2018 18 Comments

De IkStripJe-methode voor optimale organisatieverandering.

Als live tekenaar kom ik bij superveel verschillende organisaties en bedrijven.
Meestal gaat het daar om verandertrajecten, cultuurverandering, teambuilding, communicatieverbetering of soortgelijke trajecten.

Nu ik zo vaak ‘Fly on the Wall’ ben geweest bij dit soort bijeenkomsten, kan ik veilig stellen dat ik het een en ander heb opgestoken over hoe je organisaties succesvol verandert en verbetert.
Uit al die bijeenkomsten kwam langzaam een patroon naar voren. Ik begon de overkoepelende stappen te zien die een organisatie of afdeling moet doorlopen om succesvol te veranderen.
En die kennis wil ik niet langer voor mezelf houden.
Daarom zet ik in dit artikel de 11 stappen voor succesvolle verandering op een rij.
Volledig in lijn met de IkStripJe missie (verander organisaties, stripje voor stripje), doe ik dat uiteraard in stripvorm.

Dus ben je manager, coach, trainer, consultant of iemand anders die verandering moet leiden binnen een bedrijf of organisatie?
Gooi al die dure boeken en cursussen de deur uit!
Hier zijn 11 simpele stappen om succesvolle organisatieverandering te bereiken:

1. Bedenk een verandering

Uiteraard is dit het eerste dat nodig is, een verander-doel, zoals we dat noemen.
Laat u hierin zo min mogelijk voeden door data of medewerkers uit uw organisatie.
Vertrouw liever op uw eigen onduidelijke gevoel, getriggerd door een eenmalige zeldzame gebeurtenis.

 

2. Pak het groots aan

Zorg dat iedereen binnen de organisatie beseft hoe ontiegelijk belangrijk deze verandering is.
Doe uzelf niet te kort met een interne mail, of erger nog een opmerking in het wekelijks overleg.
Nee, roep de hele afdeling bijeen en leg met behulp van goed verzorgde visuele ondersteuning (minimaal posters, folders en een interne website) uit dat dit een topprioriteit van het hele bedrijf is.
Benadruk dat andere doelen of afspraken (zoals winst en targets) volledig verdampen in relatie tot deze verandering.

 

3. Schakel externe partijen in!

Natuurlijk hebt u externe experts nodig voor dit traject!
Zorg dat u breed inkoopt en een – of beter nog, meerdere – partner kiest die niet erg bekend is met uw branche.
Overtuig stakeholders om hier budget voor vrij te maken, pluk desnoods iets weg bij andere projecten.

 

4. Wees onduidelijk en spreek jezelf tegen

Hoe duidelijker het doel van een verandering, hoe beter mensen u kunnen houden aan – en afrekenen op – resultaten.
Dat is iets dat we te allen tijde willen voorkomen!
Houd het dus bewust vaag en gebruik uw charme om lastige vragen te ontwijken.

 

5. Kweek vertrouwen door bijeenkomsten

 

Natuurlijk moet er een goede vertrouwensbodem voor verandering worden gelegd voor verandering.
Creëer die door bijeenkomsten – liefst geheel buiten het primaire proces om – te organiseren zoals hei-dagen en team uitjes.
Zet in op vorm en zo min mogelijk op inhoud.

 

6. Laat mensen geeltjes plakken

Niets schreeuwt zoveel vertrouwen – en laten we eerlijk wezen, hipheid – als geeltjes (zeg alstublieft niet ‘post-its’ het verraadt uw leeftijd!).

Uw medewerkers voelen zich uiterst serieus genomen en begrepen als u ze maar om input vraagt.

 

7. Doe niets met input van medewerkers

Weersta de verleiding om de input van uw medewerkers te bestuderen. Het zou u op nieuwe ideeën kunnen brengen en het proces nodeloos vertragen.
Dit is precies waar uw externe consultants goed van pas komen.
Zij kunnen vluchtig de input tot zich nemen en daar een aantal algemeenheden uit terug laten komen.

 

8. Houd bestaande groepen in stand

Niets kan een proces zo vertragen als kruisbestuiving en nieuwe ideeën.
De belangrijkste oorzaak hiervoor is contact tussen medewerkers van verschillende afdelingen.
Werk dit actief tegen door afdelingen op verschillende etages (met eigen toegangspasje) in te richten en een wij-zij-cultuur te stimuleren.

 

9. Geloof heilig in nieuwe tools

Een van de belangrijkste indicatoren voor succesvolle verandering is hoeveel verschillende tools (zeg nooit ‘programma’s’ of ‘systemen’) u gebruikt.
Vermijd tools met meerdere functies en kies juist tools die net niet lekker op elkaar zijn afgestemd.
Dit forceert medewerkers om omslachtige workarounds te verzinnen die veel tijd kosten, waardoor ze zich nuttig voelen zonder dat echt te zijn.

 

10. Beschouw verandering als iets tijdelijks

Natuurlijk weet u ook dat blijvende verandering onmogelijk is.
Kies daarom een periode van zo’n drie tot zes maanden, waarbinnen deze verandering uw stokpaardjes is.
Tegen het eind van deze periode is het verstandig langzaam wat minder rumoer te maken.
Voorkom dat mensen vragen gaan stellen over resultaten door tijdig een nieuwe verandering te initiëren (zie stap 1) of de organisatie te verlaten (zie stap 11).

 

11. Vul uw CV

Verandertrajecten zijn er niet voor uw organisatie, verandertrajecten zijn er voor u!
Zorg dan ook dat u ieder traject, hoe klein ook, op uw CV kunt bijschrijven.
Kies daarbij cryptische termen en onbegrijpelijke afkortingen.
Op deze manier stijgt u in aanzien en kunt u snel door naar een nieuwe organisatie die u weer volop kunt veranderen!

 

AAN DE SLAG

Dit was het.
De IkStripJe-methode voor organisatieverandering.
Talloze managers, leidinggevenden en consultants gingen u voor.
Dus waar wacht u op?
Aan de slag!

WAT ZOU JIJ VERANDEREN?
19 frustraties binnen organisaties

Mensen willen van alles veranderen binnen hun organisatie, zoals:
• Minder vergaderen
• Medewerkers meer waarderen
• Sneller schakelen
• Minder naar klanten luisteren (nee echt!)

Lees het in mijn GRATIS e-book!

 

TOEVOEGINGEN?

Heeft u nog toevoegingen of opmerkingen op deze elf stappen?
Laat het me weten in het commentaarveld hieronder!

(18) mensen hebben gereageerd...

  • Margreet - Beantwoorden

    februari 22, 2018 at 11:47 am

    Leuk artikel, maar ik zou toch wat veranderingen willen voorstellen. Ik zie je bij de rafts,. Neem jij de geeltjes mee?

    • Hugo - Beantwoorden

      februari 22, 2018 at 12:27 pm

      Haha, shit, ehm, ik ehm, moet gaan *gebruikt stap 4*

  • Rachel - Beantwoorden

    februari 22, 2018 at 11:50 am

    Deze is geweldig Hugo! Echt een prachtige beschouwing van een vlieg op het behang 🙂

    • Hugo - Beantwoorden

      februari 22, 2018 at 12:26 pm

      Dankje Rachel, leuk om te horen van jou!

  • Norbert - Beantwoorden

    februari 22, 2018 at 1:21 pm

    Maar ik zie mensen! En ze zitten op stoelen!
    Deze ga ik heel vaak gebruiken, dankjewel Hugo.

    Heeel goed, heeel leuk. Bravo!

    N

  • Dolph - Beantwoorden

    februari 22, 2018 at 1:25 pm

    Ha Hugo,
    Prachtig. Maar vergeet de grote projecten niet: “we gaan fuseren” bijvoorbeeld. Terwijl iedereen weet dat 80% mislukt. Of: “We zetten in op samenwerken” (maar we belonen op omzet).
    Ik zie een grote toekomst voor je in de organisatie-advies wereld!

    • Hugo - Beantwoorden

      februari 22, 2018 at 3:42 pm

      Haha, ja shit, je hebt gelijk Dolph! Vooral die laatste kunnen we wel een boompje over opzetten inderdaad.

  • Marieke Ligtvoet- - Beantwoorden

    februari 22, 2018 at 4:41 pm

    To hang, hanging, hung op het hangban board. Briljant!

    • Hugo - Beantwoorden

      februari 23, 2018 at 1:42 pm

      Van die details die ik er speciaal voor jou in stop, Marieke 😀

  • Marieke - Beantwoorden

    februari 22, 2018 at 9:17 pm

    ‘Staan is het nieuwe zitten’ XD

    • Hugo - Beantwoorden

      februari 23, 2018 at 1:42 pm

      Alleen omdat het waar is 😉

  • Willemien - Beantwoorden

    februari 23, 2018 at 4:31 pm

    Echt weer zó treffend! Super Hugo.

  • Willem Bertels - Beantwoorden

    februari 25, 2018 at 10:18 am

    Ha Hugo, je bent geen spat veranderd!
    Dank je wel voor je strippatsen

  • Rooske Eerden - Beantwoorden

    juli 18, 2018 at 10:41 am

    Fantastisch!! Het kantoorleven is een eindeloze bron van frustratie, verwondering en humor…We kunnen er maar beter om lachen ja toch 😉

Please leave a Comment